Poslední dobou eviduji časté dotazy, které se týkají problému s indexací stránek v Google Search Console a hláškou Objeveno – momentálně neindexováno. Proto jsem se rozhodl sepsat tento článek, ve kterém Vám vysvětlím co to znamená, jak tomu předejít a hlavně to, jak donutit Google, aby Váš web nebo stránku správně indexoval a zobrazil ve výsledcích vyhledávání.

Co znamená Objeveno – momentálně neindexováno?

Pokud se Vám v Google Search Console objevila tato hláška, tak nezoufejte. Nemusí to znamenat nic špatného. Z oficiální dokumentace lze vyčíst toto:

Google stránku našel, ale dosud ji nezařadil do indexu. Obvykle k tomu dochází, pokud Google adresu URL chtěl procházet, ale kvůli riziku přetížení serveru nakonec procházení odložil, nebo ji z důvodu špatného obsahu nezařadil do indexu.

Že Vám to nic neříká? Nevadí. Vysvětlíme. Od toho tu je tento článek. Většinou se tento problém vyřeší sám, ale za nějakou dobu, ale kdo by chtěl v dnešní době čekat že?

Řešení tohoto problému by pro vás mělo být prioritní, protože může ovlivnit mnoho stránek a naznačuje, že některé z vašich stránek nebyly procházeny a následně indexovány.

Tento problém může být způsoben mnoha faktory, které, pokud nebudou vyřešeny, mohou vést k tomu, že některé stránky nikdy nenajdou cestu do indexu Google. A pokud tomu tak je, nepřinesou vám organickou návštěvnost a nepřinesou žádné konverze. 

Kde můžeme najít Objeveno – momentálně neindexováno

Objeveno – aktuálně neindexováno je jedním z typů problémů v přehledu Pokrytí indexu v Google Search Console. Přehled zobrazuje stavy procházení a indexování stránek na vašem webu.

Objeveno – aktuálně neindexováno se zobrazuje v kategorii Vyloučeno, která zahrnuje adresy URL, které Google neindexoval, ale z pohledu Google tato situace není výsledkem chyby.

Objeveno – aktuálně neindexováno z Google Search Console

Po rozklinutí se Vám zobrazí všechny URL, které jsou „postiženy“ tímto problémem. Možná zjistíte, že jste zamýšleli ponechat některé z nahlášených adres URL mimo index – a to je v pořádku. Měli byste však sledovat své cenné stránky – pokud některá z nich nebyla indexována, zkontrolujte, jaké problémy Google našel.

Já například u tohoto webu, který jsem testoval, měl „vyhozené“ URL spojené s tím, že mi plugin vytvářel FEED u komentářů u produktů – zcela nesmyslné nastavení pluginu. Takže jsem to v pluginu zakázal a problém je opraven. Navíc se jednalo o URL, které v indexu mít nepotřebuju, takže vyřešeno.

Ono je mnohdy relativně snadné tyto chyby opravit po technické stránce, když člověk objeví nějakou chybu v nastavení a nebo webu. Ale jsou i opačné případy.

Čím může být způsobeno Objeveno – momentálně neindexováno?

Přetížený server

Může se stát, že když Váš web procházel robot z Googlu, tak jste měli přetížený server a jediné, co se Googlu podařilo o Vašem webu nebo stránce získat je URL. Toto se obvykle stává, pokud použijete nekvalitní hosting a nebo jste na vašem webu prováděli nějaké úpravy, které způsobily, že dané URL byla nedostupné a nebo se dlouho načítala, tak jí Google přeskočil.

Nekvalitní obsah

Nekvalitní obsah jsem už nakousnul v odstavci o pře-optimalizování obsahu klíčovými slovy. Nicméně se nutně nemusí jednat jen o klíčová slova, ale i o obsah jako takový a jeho strukturu. Je potřeba dodržovat základy spojené s psaním nadpisů, dodržování odstavců a dalších základů spojených se správnou strukturou webu a obsahu.

Existuje spousta článků na toto téma. Já jsem vybral ten od SearchEngineJournal.com s názvem How to Create High-Quality Content

Tak si ho můžete přečíst. Dozvíte se v něm jak základy tvorby kvalitního obsahu, tak i nějaké ty fígle, které jsou s tímto tématem spojené.

Do nekvalitního obsahu bych rád zařadil duplicitní obsah, zastaralý obsah a nebo obsah podobný. Typicky se může jednat o okopírované odstavce textu, v horším případě i celé články. Nebo takový ten automaticky generovaný obsah/popisek u produktů a nebo automaticky generovaný obsah z nějakého feedu apod.

Prostě nic, co by návštěvníky Vašeho webu mělo zajímat = nezajímá to ani Google.

Budujte kvalitní obsah!

Takže to jsou takové tři směry, kterými bych se vydal. Nejprve se ujistěte, že náhodně negenerujete příliš mnoho adres URL. Ujistěte se, že máte kvalitní interní prolinkování. A snažte se snížit počet stránek a nějak zkombinovat obsah, aby byl mnohem silnější.

Pře-optimalizovaný obsah

Myslíte si že čím více klíčových slov v obsahu máte, tak tím lépe? Tak pozor. Pokud máte takový obsah, který je od začátku do konce vytvořen klíčovými slovy, na které cílíte a nebo jejich variacemi, tak to Google samozřejmě pozná. Hustota klíčových slov by se neměla podceňovat a ani přeceňovat.

Více o hustotě klíčových slov si můžete přečíst v článku: Keyword Density: Does It Still Matter for SEO?

Příliš mnoho obsahu

Dalším faktorem, který toto může ovlivnit je fakt, že na vašem webu je příliš mnoho obsahu, který Google v aktuální frontě nemůže „přelouskat“. Vyřešit se to dá například snížením obsahu a nebo prostě čekat. To je všeobecný problém u větších webů. Nakopnout tento obsah naopak můžete správným interním prolinkováním (viz. níže) a nebo správnou strukturou sitemapy.

Špatné nebo žádné interní odkazy

Správná volba interního prolinkování obsahu hraje velkou roli v tom, aby návštěvníci snadno webem procházeli – nacházeli tématicky příbuzná témata, vysvětlení, aby byla dobře zvolená navigace a další možnosti interního prolinkování. Toto je důležité jak pro návštěvníky, tak i pro robota, který díky interním odkazům objevuje další URL, které na webu máte.

Při vytváření obsahu je rovněž potřeba pamatovat na interní prolinkování – odkazování na obsah, který už na webu máte.

Nekvalitní a nebo žádné zpětné odkazy

Za mě rozhodně nejčastější problém, který lidé s problémem Objeveno – momentálně neindexováno řeší jsou zpětné odkazy, které směřují na web a nebo v horším případě nesměřují.

Jsem zastánce názoru, že obsah, který nikoho nezajímá = nevedou na něj žádné zpětné odkazy, tak nezajímá ani Google. A to je dobře. Proč by měl Google indexovat a zobrazovat v SERPu weby, které nikoho nezajímají = nmají zpětné odkazy.

Spousta lidí si myslí, že obsah je král, ale zapomínají právě na zpětné odkazy.

V důsledku, kromě problémů s indexací, to může znamenat, že Vás ve výsledcích vyhledávání předběhne někdo, kdo má horší a méně kvalitní obsah než vy, ale má kvalitní zpětné odkazy. Ono to jde samozřejmě ruku v ruce, ale kvalitní zpětné odkazy jsou velmi důležité.

Vyvarujte se spam odkazům (typicky koupených od nějakých Indů a pochybných služeb), vyvarujte se odkazům z „info katalogů“ a z klasických PR článkových webů.

Budujte kvalitní obsah a kvalitní odkazy.

Pokud nějaké potřebujete, tak se podívejte na službu Zpetny.cz, kde kvalitní zpětné odkazy můžete získat.

Zdroje ke studiu:

Technická kontrola webu nebo stránky

Nejprve je potřeba, abyste ověřili, jestli nemáte na webu a nebo na stránce, se kterou máte problémy nějaké technické nesrovnalosti.

Ověření povolení indexování

Pokud na svém webu používáte nějaký SEO plugin a nebo jste web vyvíjeli postupně a nechtěli jste, aby jej Google indexoval, když není hotový, tak se podívejte, jestli jste nezapomněli na noindex v meta tagu v hlavičce. Obvykle to může vypadat třeba takto:

<META NAME=“robots“ CONTENT=“noindex“>

nebo pokud bylo nastaveno i nofollow:

<META NAME=“robots“ CONTENT=“noindex,nofollow“>

Pokud tohle máte ve svém zdrojovém kódu v pořádku, tak je potřeba zkontrolovat ještě možnou blokaci v robots.txt, na to má Google přímo svůj nástroj, který se jmenuje Robots Testing Tool

Více o meta značkách a blokaci naleznete zde: https://developers.google.com/search/docs/advanced/robots/robots_meta_tag

developers.google.com

Objeveno – aktuálně neindexováno vs. procházeno – aktuálně neindexováno

Tyto dva stavy se běžně zaměňují, a přestože spolu souvisí, znamenají různé věci. 

V obou případech nebyly adresy URL indexovány, ale v případě Crawled – aktuálně neindexované, Google již stránku navštívil . Pomocí funkce Objeveno – aktuálně neindexováno, byla stránka nalezena Googlem, ale nebyla procházena.

Procházení – aktuálně indexované je často způsobeno zpožděním indexování, problémy s kvalitou obsahu, problémy s architekturou webu nebo mohla být stránka deindexována.

Můžete se podívat na článek, který tohle vysvětluje: jak opravit Crawled – aktuálně neindexované.

Závěr

Zde je několik hlavních věcí, které vám mohou pomoci vyhnout se problémům se stránkami Objeveno – momentálně neindexováno:

  • Pomocí souboru robots.txt zabráníte prohledávači Googlebot v procházení stránek nízké kvality a zaměřování se na duplicitní obsah, např. stránky generované filtry nebo vyhledávacími poli na vašem webu. Nechte Google soustředit se na kvalitní obsah. Tohle souvisí s crawl budgetem, který má bot k dispozici.
  • Udělejte si čas na vytvoření správné mapy webu (sitemap.xml), kterou může Google použít k objevení vašich stránek. Můžete rovněž vytvořit „umělý“ rozcestník stránek apod. Prostě si pěkně pohrát s tím, jak obsah Googlu naservírujete.
  • Udržujte architekturu svého webu kvalitní a zajistěte, aby vaše klíčové stránky byly interně propojeny (interní prolinkování) a aby na ně vedly kvalitní zpětné odkazy.
  • Mějte zavedenou strategii indexování, abyste upřednostnili stránky, které jsou pro vás nejcennější. Můžete Googlu servírovat obsah podle důležitosti a podle toho, které stránky pro Vás a Vaše návštěvníky dávají smysl.
  • Optimalizujte s ohledem na rozpočet procházení (crawl budget) Co je crawl budget?

Závěrem je nutno dodat, že řešení tohoto problému je většinou ( u mých webů a u webů mých klientů) triviální. Nicméně to, co funguje mě, nemusí nutně fungovat i Vám. Nicméně výše uvedená doporučení byste měli zvážit i bez ohledu na to, jestli máte s Objeveno – momentálně neindexováno problémy a nebo nemáte.

Budujte kvalitní obsah na technicky správně zpracovaném webu s kvalitními zpětnými odkazy a nikdy nebudete mít problém s Objeveno – momentálně neindexováno.

Vyzkoušejte můj nový nástroj na urychlení indexace

Zdroje

Pokud si i nadále nevíte s opravou tohoto problému rady, tak mi napište a určitě společně něco vymyslíme 🙂