fbpx

Proč až 74 % zákazníků používá srovnávače cen a inspirátory – a jak to může pomoci vašemu e-shopu

Statisíce uživatelů měsíčně a až 15% konverze. Ne, není řeč o nějaké nové sociální sítí, ale o něčem, co na trhu existuje už pěknou řádku let (a přesto to ne každá firma naplno využívá). Jaký propagační nástroj má tedy tak velký nevyužitý potenciál? Jsou to srovnávače cen a inspirátory.

 

Srovnávače zboží určitě znáte – mezi ty nejpopulárnější v České republice patří např. služby jako Heureka nebo zboží.cz. Rozhodně ale nejsou samy. S čím dál tím větším přesunem nakupování do digitálního světa se neustále zvyšuje i poptávka po nástrojích, které ho mohou usnadnit. 

Narozdíl od nákupu v kamenné prodejně je na internetu nesrovnatelně větší možnost výběru – často dokonce až příliš velká. Srovnávače cen proto pomáhají zákazníkům se ve veškerém sortimentu zorientovat, a to několika způsoby:

 

  1. Shrnují nejdůležitější vlastnosti různých nabídek (cena, dostupnost, parametry atd.) a nabízejí srovnání různých poskytovatelů.
  2. Umožňují najít produkty většiny největších obchodů na jednom místě, aby zákazník nemusel navštěvovat zbytečně moc jednotlivých webů.
  3. Jsou důvěryhodnější – zákazník ví, že kdyby byl s objednávkou problém, je větší šance, že se vyřeší.
  4. Poskytují uživatelské recenze a hodnocení, což je faktor, který při online nákupech získává čím dál větší význam.

 

Výhody srovnávačů cen pro e-shop

Už jsme si popsali, jak pomáhají srovnávače a inspirátory uživatelům. Co z toho ale vyplývá pro e-shopy? A jak to mohou jejich majitelé co nejefektivněji využít?

 

Konkrétnější cílení – nevytváříte kampaň pro “cold audience” (lidé, kteří zatím nemají o váš produkt zájem), ale místo toho cílíte na zákazníky, kteří už hledají konkrétní typ výrobku. Právě díky tomu lze se srovnávači cen dosáhnout tak vysokých konverzí!

 

Výhodnější cena – jste zvyklí ze sociálních sítí platit za dosah příspěvků? Na to se srovnávači zapomeňte! Platíte jen za kliknutí a vaše marketingová investice tak má mnohem větší hodnotu. 

 

Sociální schválení – jsou vaši předchozí zákazníci spokojení? Jestli ano, nechte je to ukázat! Díky kladným recenzím snadno předběhnete konkurenci a noví zákazníci vám mnohem ochotněji budou důvěřovat.

 

Jak vybrat srovnávač / inspirátor

Ne všechny srovnávače jsou si rovné. A podle vašich specifických cílů je vhodné vybrat ten jeden, který jim bude nejvíce odpovídat. Jak na to? Musíte pochopit jak se liší dva základní typy srovnávačů a jaké jsou jejich hlavní výhody.

 

Obecné srovnávače

Tyto srovnávače zahrnují giganty na českém trhu jako již zmíněná Heureka, nebo zboží.cz. Mají velkou uživatelskou základnu, nabídky většinou třídí do přehledných kategorií a hlavní výhodou je velká důvěra zákazníků.

Obecné srovnávače jsou ideální pro obchody, které nabízejí různorodější sortiment, chtějí oslovit široké spektrum lidí a jsou schopné využít potenciál uživatelských recenzí na 100 %.

 

Specializované srovnávače

Ještě větší konverzní poměry a kvalitnější cílové skupiny nabízí konkrétněji zaměřené srovnávače jako Modio.cz (oblečení, doplňky) nebo Homago.cz (nábytek). Protože jsou natolik specifikované, navštíví je běžně o něco méně uživatelů, ti jsou ale v průměru více bonitní a častěji nákup opravdu uskuteční.

Specializované srovnávače jsou tou správnou volbou pro značky s užším sortimentem, které chtějí cílit na specifickou cílovku a dosáhnout co největších konverzí.

 

Co je to inspirátor a jak se liší od srovnávače?

Určitě jste si všimli, že ve článku pravidelně zmiňujeme “inspirátory”. Ty jsou sice srovnávačům velmi podobné, ale fungují na trochu jiné bázi – pojďme si jejich rozdíly ukázat na konkrétním příkladu:

 

Jak funguje módní inspirátor Modio.cz? 

Modio.cz je jeden z předních českých inspirátorů zboží a nabízí svým uživatelům pravidelnou možnost objevit nabídky prodejců oblečení přesně pro ně. Upravuje výsledky jednotlivým uživatelům podle jejich osobního vkusu a současných trendů a nabízí jim tak oblečení, které se jim pravděpodobně bude líbit. Díky tomu se od tradičního srovnávače liší hned několika způsoby.

 

Jiná cílová skupina

Inspirátor nepoužívají tak často zákazníci hledající specifický produkt. Místo toho jde o lidi s dlouhodobějším zájmem o určitou oblast (v tomto případě módu), pro které jsou typické pravidelné nákupy. To umožňuje větší specifikaci cílů a nástrojů ze strany e-shopu a vytváří jiné příležitosti.

 

Jiný princip nakupování

Srovnávače srovnávají, inspirátory inspirují. To je jasné, ale co z toho vyplývá? Kde na srovnávačích je nejdůležitější cena a konkrétní parametry (a nákup je tedy pomalý, analytický), inspirátory nabízí spíše impulzivní nákupy.

 

Jiné marketingové příležitosti

Protože primárním cílem propagace na inspirátoru není akvizice zákazníků s momentálním zájmem o jeden konkrétní typ produktu, měl by se lišit i marketingový přístup. Nejde tolik o aktuální přesvědčování – místo toho se vyplatí postavit strategii na remarketingu (cílení na lidi, kteří už o vás nějakým způsobem vědí). 

 

Jak začít používat srovnávač/inspirátor – a dělat to správně

Pro zahrnutí nabídky vašeho e-shopu do srovnávače je potřeba nahrát tzv. xml feed, který obsahuje všechny informace o vašich produktech. To by pro vašeho správce e-shopu neměl být vůbec problém, ale tím není po všem:

 

  1. Ujistěte se, že je váš xml feed kompletní. Jenom díky tomu mohou srovnávače vaši nabídku opravdu srovnávat.
  2. Správně spárujte své nabídky. Pokud už na srovnávači někdo stejný produkt nabízí, i vaše nabídka by se měla objevovat na stejné stránce.
  3. Nastavte si udržitelnou biddovací strategii, aby se vám investice dlouhodobě vyplatila.
  4. Udržujte si přehled o nabídkách konkurence. Není důležitá jenom cena, vyplatí se sledovat celou situaci.
  5. Soustřeďte se na zpětnou vazbu zákazníků. Snažte se získat zpětnou vazbu a diplomaticky reagujte na tu negativní. 
Posted by
Wladass

Programátor, domainer, flákač. Majitel jedinečného projektu Monitoruju.net a Alkobazar.cz. Sleduj můj profil i na Twitteru.

Leave a Reply